هدف پژوهش حاضر «بررسی مؤلفههای هویت ملی در کتابهای فارسی ابتدایی (تألیفهای جدید 1398)» است. به منظور وصول به هدف فوق از روش تحلیل محتوا استفاده کردهایم. ابزار پژوهش سیاههی تحلیل محتوا بود. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر «بررسی مؤلفههای هویت ملی در کتابهای فارسی ابتدایی (تألیفهای جدید 1398)» است. به منظور وصول به هدف فوق از روش تحلیل محتوا استفاده کردهایم. ابزار پژوهش سیاههی تحلیل محتوا بود. واحد تحلیل جمله و تصویر و واحد شمارش فراوانی بود. یافتههای پژوهش حاکی است که میزان توجه به مؤلفههای ملی در کتاب های فارسی ابتدایی ۸۷/۲۹ درصد است. مؤلفهی مشاهیر ملی با ۵۰۵ واحد از فراوانی بیشتری نسبت به مؤلفههای دیگر قرار دارد. پس از آن مؤلفههای ادبیات ملی با ۳۶۹ واحد و سیاست (در مقولههای جنگ، دفاع و استقامت) با ۳۶۴ واحد، خصوصیات ملی (میهندوستی) و فرهنگ در جایگاه مناسبی قرار دارند. مؤلفههای دیگر که از توجه کمتری برخوردارند به ترتیب عبارتند از: زبان فارسی، اساطیر ملی، پرچم، هنر ایرانی، تاریخ و تمدن ایرانی، سرود ملی، آثار باستانی، دین، جغرافیا، اقوام و مکانهای طبیعی ملی. همچنین کتاب فارسی سال پنجم با ۶۱۸ واحد فراوانی و کتاب سال ششم با ۵۹۲ واحد فراوانی بیش از بقیهی کتابهای فارسی در افزایش روحیهی ملی فراگیران میکوشند. در نهایت محرز شد کتابهای فارسی ابتدایی به خصوص در توجه به چهار مؤلفهی مشاهیر ملی، ادبیات ملی، سیاست و میهندوستی به خوبی عمل کردهاند اما در توجه به مؤلفههای دیگر همچنان کاستیهایی وجود دارد.